#05

Gestió de Pacients i Atenció al Ciutadà

Gestió de Pacients i Atenció al Ciutadà

Un dels grans reptes d’aquest any ha estat aprofundir en la comprensió de les necessitats i expectatives de la ciutadania. Més enllà d’atendre les reclamacions, hem treballat per entendre què hi ha darrere de cada queixa i identificar les oportunitats de millora que ens ofereix.
Rosa Marín

Direcció de la Unitat d’Atenció al Ciutadà i Gestió de Pacients

Entendre allò que és important i que aporta valor al pacient

Aquest 2024, la Unitat d’Atenció a la Ciutadania ha posat el focus en allò que és important per al pacient, sent fidels en el compromís de posar el pacient al centre; escoltar, informar, tractar amb respecte i calidesa, oferint un servei cada cop més humanitzat, empàtic i accessible.

Un dels grans reptes d’aquest any ha estat aprofundir en la comprensió de les necessitats i expectatives de la ciutadania. Més enllà d’atendre les reclamacions, hem treballat per entendre què hi ha darrere de cada queixa i identificar les oportunitats de millora que ens ofereix. Aquest enfocament ens ha permès reduir les reclamacions en un 26%, un indicador clar que el camí de l’escolta activa funciona.

Per millorar l’escolta hem potenciat les enquestes de satisfacció (NPS), ampliant-les a cinc àmbits assistencials clau: Cirurgia Major Ambulatòria, Consultes Externes, Hospitalització, Urgències i Diagnòstic per la Imatge. Aquest sistema ens ha permès obtenir una fotografia en temps real de com els pacients viuen la seva experiència al CSA, mesurant aspectes com el tracte rebut, la comunicació amb els professionals, la comoditat i l’accessibilitat als serveis. 

També hem donat més protagonisme als Grups Focals de Pacients, creant espais de diàleg on els usuaris poden expressar-se i aportar el seu punt de vista. Aquest intercanvi directe ens permet ajustar la nostra atenció a les necessitats reals de la ciutadania i generar millores tangibles. Volem saber com viuen la nostre atenció, eina imprescindible per millorar la qualitat assistencial i la humanització dels serveis.

Un altre focus d’actuació ha estat l’optimització del Call Center, millorant el programari per garantir una gestió més àgil de les trucades i una derivació més eficient. D’aquesta manera, facilitem que els usuaris puguin contactar amb nosaltres de manera ràpida i efectiva.


La Comissió d’Humanització ha continuat impulsant iniciatives per fer més amable el pas pels nostres centres. A través de formacions específiques, hem treballat amb els professionals per incorporar una mirada més humanitzadora en el dia a dia de la nostra organització. A més, hem apostat per la cultura i la música com a eines de transformació, programant actuacions musicals i promovent la participació d’escoles, conservatoris i altres col·lectius de la comunitat. També hem potenciat la celebració de dates assenyalades, reforçant així el vincle entre hospital, pacients i ciutadania.

D’altra banda, hem intensificat la col·laboració amb entitats com l’Associació Contra el Càncer i la Creu Roja, i hem ampliat les activitats als espais d’Atenció Intermèdia, incorporant tallers lúdics setmanals per fer més amable l’estada hospitalària.

Escoltar, entendre i actuar amb sensibilitat seguirà sent la nostra guia per avançar en la millora de l’experiència dels pacients i de les seves famílies.

Llegir més Llegir menys

Fets destacats

Reactivació del voluntariat hospitalari i Lectura + a prop

S’han reprès aquests projectes a l’Hospital Universitari d’Igualada que promou la lectura entre els pacients i usuaris. També, s’han incorporat activitats lúdiques els dimecres i divendres per als pacients.

Millora en el gestor de cues

S’han implementat millores en les prestacions del sistema per oferir més autonomia als usuaris en la gestió dels tràmits.

Un moment únic d’humanització a l’UCI

Per primera vegada a l’Hospital Universitari d’Igualada, s’ha traslladat un pacient de l’UCI a la terrassa per poder reunir-se amb el seu nét, en el marc de les iniciatives d’humanització.

Formació en humanització

Formació en humanització per a professionals de la UCI i membres de la Comissió d’Humanització del CSA.

Impuls dels Premis Drac CSA

En el marc de la celebració de la Diada de Sant Jordi, es va convocar un certamen literari pels professionals del CSA, animant a crear relats breus. Un jurat va escollir els relats guanyadors i es va editar un llibre solidari, il·lustrat per pacients de salut mental.

Participació en congressos

Presentació de dos pòsters al Congrés SEUAS i presentació de dos pòsters a les XV Jornades d’Administratius de l’AAS a Tarragona.

Captem l’opinió dels usuaris a través de la implantació dels mètodes NPS (Net Promoter Score)

Seguiment i anàlisi dels resultats de les enquestes de satisfacció per millorar l’experiència dels usuaris.

Ampliació de la tramitació d’IT hospitalàries

S’ha estès la tramitació d’Incapacitats Temporals (IT) a les parteres i pacients de Cirurgia Major Ambulatòria (CMA), millorant així l’atenció i els serveis administratius.

Dades

Dades Globals

11747

Gestions realitzades

13.312 (any anterior)

12599

Atenció presencial

12.503 (any anterior)

5434

Atenció telefònica

650 contestades i 4784 no contestades

Gestions realitzades

830

PAO gestionats

813 (any anterior)

68 fins al setembre

Préstecs ortopèdics

83 (any anterior)

1437

Temes varis

1850 (any anterior)

10

Segona opinió mèdica

16 (any anterior)

5420

Sol·licituds documentació

5.866 (any anterior)

5

Document voluntats anticipades

109 (any anterior), 13 de les quals a HUI

68

Altres gestions

87 (any anterior)

3340

Proves QR

4.679 (any anterior)

5310

Informes

4773 (any anterior)

Reclamacions, agraïments i suggeriments

564

Reclamacions

745 (any anterior)

35

Suggeriments

112 (any anterior)

58

Agraïments

45 (any anterior)