#02

Activitat assistencial

El Consorci Sanitari de l’Anoia (CSA) és una entitat pública creada el 2001 i la seva funció és proveir de serveis integrals a la població resident a la comarca de l’Anoia i la seva àrea d’influència.

Més activitat i accessibilitat

El 2024 ha estat un any d’intensa activitat al conjunt del Consorci Sanitari de l’Anoia, arribant al pic d’activitat dels diferents dispositius assistencials; ara toca adequar-la
Àlex Aragón

Responsable Control de Gestió

Aquest 2024 el Consorci Sanitari de l’Anoia ha crescut en activitat en pràcticament totes les línies assistencials. Malgrat aquest creixement, hem sigut capaços de mantenir l’accessibilitat.  

L’Atenció Primària del CSA, una de les principals portes d’entrada al sistema sanitari, ha mantingut una accessibilitat un 20% superior, situant-se en els indicadors de 48 hores , 5 i 10 dies per sobre de la mitjana dels EAP de l’Anoia, amb uns percentatges globals d’accessibilitat del 50%, 69% i 88%, respectivament.  

En Salut Mental, tant en l’àmbit infantil (Centre de Salut Mental Infantojuvenil – CSAMIJ) com d’adults (Centre de Salut Mental d’Adults – CSMA), s’ha millorat l’accessibilitat, reduint el temps d’espera mitjà per a una primera visita 10 dies respecte al 2023. La demanda de primeres visites en Salut Mental continua creixent, fet que obliga a garantir una atenció adequada tant en termes de temps com en nombre de visites i derivacions. El Programa de Col·laboració amb la Primària és un element clau per garantir aquesta accessibilitat i adequació. 

L’activitat global de primeres i successives al CSMA i CSMIJ ha estat lleugerament inferior a la de 2023, però han crescut les sessions de dia realitzades. Pel que fa al Centre de Drogodependències i Addiccions (CASD), s’ha registrat un lleuger increment tant en primeres visites com en successives i en sessions d’hospital de dia. 

En l’atenció especialitzada, un any més, hem complert els objectius del Pla d’Accessibilitat del Departament de Salut, garantint que cap pacient quedi en llista d’espera quirúrgica. L’activitat al Bloc Quirúrgic ha augmentat un 6,5%, fet que ha permès complir els objectius de llista d’espera.  Aquest increment, però, ha superat les previsions inicials, i el repte per al 2025 serà disposar de dades que facilitin una millor adequació dels procediments, assegurant sempre el màxim benefici per a la població. 

 En Consulta Externa, el 2024 s’han realitzat 57.554 primeres visites, un 11,5% menys que l’any anterior, una reducció prevista arran de la finalització del Pla d’Accessibilitat impulsat el 2023, que va generar un pic puntual d’activitat. Aquest descens ha anat acompanyat d’un augment del 17,6% en les visites successives, arribant a 132.472, fet que ha elevat la ràtio a 3,5 visites successives per cada primera visita.  Per això, durant el 2025, un dels objectius prioritaris serà recuperar una ràtio òptima —de 2,5 successives per cada primera visita— que permeti millorar l’accessibilitat, reduir la pressió assistencial i adequar millor els circuits de derivació, tal com ja s’està treballant des de la Direcció Assistencial.  

Pel que fa al Servei d’Urgències, s’ha registrat un lleuger augment de les assistències acumulades (+972) respecte al 2023. En global, s’ha reduït el percentatge d’urgències ingressades i s’han millorat els temps d’espera fins al triatge del pacient.  

Aquest 2024 també ha augmentat el nombre de parts respecte l’any anterior, amb  751 parts realitzats (716 el 2023). L’índex de cesàries s’ha situat en el 17,15%, inferior al 20% recomanat. 

En l’àmbit de l’activitat ambulatòria, s’ha produït un increment del 5,51% a l’Hospital de Dia, mentre que la rehabilitació s’ha mantingut en la línia d’activitat del 2023. En diàlisi, l’activitat s’ha situat lleugerament per sota de l’any anterior, tant en diàlisi ambulatòria com domiciliària.  

L’Àrea Sociosanitària també ha crescut en activitat, tant en nombre d’estades com en nombre d’altes de subaguts. És important destacar que s’ha aconseguit augmentar el nombre d’altes de la Unitat de Recuperació Funcional i Subaguts. A més, la reducció de l’estada mitjana ha permès agilitzar el procés d’alta a domicili, fet que redunda en un procés d’ingrés més ràpid, sense incrementar la pressió a les unitats d’hospitalització. En l’àmbit de la Dependència i la Discapacitat també s’ha assolit l’activitat prevista. 

Llegir més Llegir menys

Lideratge assistencial, innovació i serveis

Aquest 2024 ha estat un any en que hem fet passos endavant per oferir a la ciutadania nous serveis i tècniques, facilitant-los l’accés als tractaments dins del seu hospital i evitant desplaçaments innecessaris.
Jordi Monedero, Tijana Postic i Rosa Marín

Director Assistencial, Directora d’Infermeria i Directora de la Unitat d’Atenció al Ciutadà i Gestió de Pacients

Volem començar donant les gràcies a tots els professionals del Consorci Sanitari de l’Anoia que han fet possible que, un any més, haguem dut a terme tota l’activitat prevista, millorant l’accessibilitat a tots els nivells assistencials i dispositius de l’organització. Ho hem fet i ho hem fet bé, amb l’esforç de tots els equips que treballen dia rere dia per oferir la millor atenció a la ciutadania. Aquest esforç ha estat reconegut amb distintius com els TOP 20 i Best Spanish Hospitals Awards, amb una menció especial a l’àrea de la Dona i Maternoinfantil.

Més enllà dels resultats, aquest 2024 ha estat un any en que hem fet passos endavant per oferir a la ciutadania nous serveis i tècniques, facilitant-los l’accés als tractaments dins del seu hospital i evitant desplaçaments innecessaris. Per nosaltres, aquesta és una aposta estratègica: millorar la comoditat i el confort dels pacients amb una atenció més propera i resolutiva. La implementació del làser HoLEP en cirurgia urològica, la micropigmentació en cirurgia reconstructiva de mama, les noves indicacions en immunoteràpia del càncer, la incorporació de catèters PICC en oncologia mèdica, el nou servei de rehabilitació cardíaca, les noves tècniques quirúrgiques en ginecologia i el desplegament complet del programa de col·laboració amb l’atenció primària a tot el territori de l’Anoia són exemples d’aquesta voluntat d’innovació orientada als pacients. 

Aquest any també hem consolidat la nostra organització per àmbits assistencials i caps de servei, un model iniciat el 2023 que reforça el lideratge clínic i de coneixement i, alhora, permet acostar la presa de decisions al nucli de l’activitat assistencial.  

L’evolució del model organitzatiu ha anat acompanyada d’una innovació constant en les formes de gestió assistencial, amb iniciatives que donen resposta directa a les necessitats reals dels pacients. Hem avançat en la garantia d’habitacions individuals per a les famílies que han donat a llum, consolidant una atenció més humanitzada i respectuosa. També hem consolidat la unitat de subaguts, millorant l’abordatge a la fragilitat des d’una visió integral de la persona, més enllà de la esfera purament biologista. 

Un dels projectes més significatius ha estat el desplegament dels equips de capçalera al CAP Igualada Nord, un nou model organitzatiu fruit d’una reflexió profunda sobre l’evolució de l’atenció primària en les darreres dècades. Aquest enfocament integra conceptes fonamentals com la longitudinalitat en l’atenció, la segmentació de necessitats per oferir respostes més personalitzades, l’equitat en la provisió de serveis, la gestió del coneixement i el treball en equip, alhora que reforça la integració comunitària de l’atenció. Aquesta transformació suposa un canvi de paradigma que ens permet adaptar-nos millor als reptes presents i futurs de l’atenció primària, situant el pacient al centre del model assistencial. 

De cara a 2025, encarem nous reptes amb el propòsit de continuar millorant. Un dels projectes estratègics més rellevants serà la reorganització de les Consultes Externes, un treball iniciat el 2024 que es desplegarà progressivament amb l’objectiu de millorar l’accessibilitat a aquesta àrea, reduint reprogramacions i disminuint els temps d’espera. 

Llegir més Llegir menys

Més activitat, qualitat i consolidació de l’equip

El servei de Farmàcia ha renovat, un any més, la certificació ISO 9001:2015, amb un compliment del 96% i sense cap disconformitat
Daniel Ferràndez

Responsable de l'Àrea Integral de Farmàcia

Durant el 2024, l’Àrea Integral de Farmàcia ha continuat treballant per donar suport al procés assistencial de les persones en relació amb el seu tractament farmacològic. Ho ha fet aportant valor a través de la millora de la qualitat (efectivitat i seguretat), l’eficiència, l’optimització dels sistemes de treball, la seguretat dels professionals, així com en l’àmbit de la docència i la recerca. 

Enguany s’ha cobert la plaça de farmacèutic intern resident (FIR) oferta en la convocatòria del 2024. Actualment, el servei compta amb dos residents, un de primer any i un de tercer. Per a la convocatòria del 2025, es tornarà a oferir una nova plaça amb l’objectiu d’anar completant la capacitat docent del servei fins a arribar als quatre residents, un per any. 

Pel que fa a l’activitat del servei, no només l’hem incrementat, com es pot veure en l’apartat de dades, sinó que també hem reforçat la comunicació amb els professionals. Això s’ha traduït en la publicació mensual del Butlletí de Farmàcia del CSA, amb totes les novetats sobre l’ús del medicament, i en l’enviament de dotze notes informatives específiques sobre aquest àmbit. 

En l’àmbit assistencial, hem mantingut la nostra participació en les reunions de l’equip PROA hospitalari, fent seguiment dels indicadors VINCat (Sistema de Vigilància Unificat de les Infeccions Nosocomials als hospitals de Catalunya), i hem coordinat l’equip PROA territorial per millorar l’ús dels antibiòtics a l’Anoia. A més, s’han assolit tots els objectius de qualitat de la prescripció farmacèutica (IQF) establerts pel Catsalut en totes les línies assistencials del consorci i a nivell territorial en l’Àrea de Gestió Assistencial (AGA). 

Pel que fa a qualitat, el servei de Farmàcia ha renovat, un any més, la certificació ISO 9001:2015, amb un compliment del 96% i sense cap disconformitat. 

En recerca, l’equip ha tingut una presència activa en els principals esdeveniments científics del sector, amb la publicació d’un article en una revista d’àmbit europeu i una comunicació en format pòster al Congrés de l’Associació Europea de Farmàcia Hospitalària. A més, aquest any el resident de tercer any de Farmàcia ha guanyat el primer premi de recerca de residents del Consorci Sanitari de l’Anoia, un guardó impulsat pel Consorci Sanitari de l’Anoia amb la col·laboració de l’Institut Català de la Salut – Catalunya Central i el suport de la MIPS Fundació Privada. 

Llegir més Llegir menys

Dades

24h al CSA
Amplia contingut
Atenció primària
Amplia contingut
Atenció hospitalària
Amplia contingut
Atenció sociosanitària i dependència
Amplia contingut
Atenció a la Salut Mental i Addiccions
Amplia contingut
Serveis Centrals
Amplia contingut

Fets destacats

Avancem en el canvi d’organització a la direcció assistencial​

Consolidem els àmbits i caps de servei: un lideratge assistencial distribuït i pròxim al nucli de presa de decisions dels professionals. ​

Incorporem nous serveis, tècniques i procediments a la cartera​

Disminuïm els desplaçaments de les persones ateses al CSA a altres poblacions o institucions, incorporant nous serveis: Servei de Rehabilitació Cardíaca, col·locació bomba infusora d’insulina, cateters PICC, micropigmentació aerolar…​Noves cirurgies menys invasives: làser Holep en Urologia, cirurgia oncològica, laparoscòpia per via vaginal… ​I desplegant el PCP a tot l’Anoia.

Inici desplegament nou model orgaitzatiu CAP Igualada Nord​

Fruit d’una reflexió de l’evolució de l’AP en els últims 30 anys i l’anàlisi de necessitats de les persones ateses i professionals actuals. ​ Conjugant conceptes com la longitudinalitat, la segmentació de necessitats, l’equitat en la provisió de serveis, la gestió del coneixement, el treball en equip i una veritable integració de la orientació comunitària de l’atenció.

Elaboració del Pla de millora de l’atenció a Consultes Externes

Incidint en l’adequació de la demanda amb l’AP (PND), com en el procés de programació i citació de pacients, l’avanç en el rol autònom d’infermeria i la definició de noves Unitats Funcionals.